tisdag 18 september 2007

Upp till kamp ...

338

Dagens låt: Bob Dylan w. Joan Baez: Deporte (Plane wreck at Los Gatos)
Dagens skiva: Peter Case: Let us now praise sleepy John - Betyg 7/10

Ibland slås man av vissa märkliga saker i ens liv. Som t ex att jag, som helt övertygad ateist och då menar jag verkligen helt övertygad :-), lyssnar på musik med texter som, om dom inte är "öppet religiösa", framförs av artister som är djupt troende. (Gillian Welch, Carter family etc.)

Likaså lyssnar jag gärna på sånger med texter som behandlar förhållandet mellan USA och Mexico och som t ex beskriver mexikanska gränsflyktingars tillvaro. (Tom Russell: California snow / Bruce Springsteen: Sinaloa Cowboys är bara två i mängden av sådana sånger.)

Det finns andra exempel på liknande. Några enkla svar har jag inte heller ...

Inget citat idag. Istället vill jag puscha för den utomordentligt välgjorda TV-serien Upp till kamp. [IMHO är en hel del av det svenska som produceras idag undermåligt, dialogen är ofta så urusel att jag vrider mig och värjer mig mot alla pinsamheter. ] I den här serien är det precis tvärtom.

En sådan här serie, som ser tillbaka på en oerhört betydelse full tidsera, skulle så lätt kunnat misslyckas. Inga enkla "tricks" inga pekpinnar, utan det känns som man ärligt och uppriktigt, med ömhet, kärlek och en stor portion humor, lyckas berätta en trovärdig historia. Dessutom med bra skådespelarinsater OCH en vettig dialog.

Slutet på det tredje avsnittet med de fyra vännerna på sjukhuset och med Palmes TV-tal i bakgrunden på TV:n var briljant.